“Sissy stuff, mainly needlepoint” von Hanne Loreck | Anni Albers | an der Staatlichen Kunstgewerbeschule zu Hamburg | at the Hamburg State School of Arts and Crafts | ISBN 9783944954677

“Sissy stuff, mainly needlepoint”

Anni Albers | an der Staatlichen Kunstgewerbeschule zu Hamburg | at the Hamburg State School of Arts and Crafts

von Hanne Loreck
Buchcover “Sissy stuff, mainly needlepoint” | Hanne Loreck | EAN 9783944954677 | ISBN 3-944954-67-X | ISBN 978-3-944954-67-7

“Sissy stuff, mainly needlepoint”

Anni Albers | an der Staatlichen Kunstgewerbeschule zu Hamburg | at the Hamburg State School of Arts and Crafts

von Hanne Loreck
zweisprachig deutsch und englisch | bilingual english and german
Der folgende Text rekonstruiert jenes Jahr, das die spätere Anni Albers, 1921/22 noch Annelise Else Frieda Fleischmann (1899–1994; ab 1925 mit Josef Albers verheiratet), an der Staatlichen Kunstgewerbeschule zu Hamburg verbracht hat und das ihrer legendären Studienzeit am Bauhaus unmittelbar vorhergeht. Meine Recherche stützt sich auf eine eher spärliche archivarische Dokumentenlage. Dennoch vermag sie die gut aufgearbeitet erscheinende Biografie der heute berühmten Weberin, Textilkünstlerin, Designerin, Druckgrafikerin, Hochschullehrerin und Theoretikerin an einigen Punkten zu korrigieren. Zudem wird die Funktion einer Kunstgewerbeschule nach dem Ersten Weltkrieg aus soziokultureller Sicht in den Blick genommen.
The following essay reconstructs the 1921/22 academic year that Anni Albers, still Annelise Else Frieda Fleischmann (1899–1994; she married Josef Albers in 1925), spent at the Staatliche Kunstgewerbeschule zu Hamburg [Hamburg State School of Arts and Crafts], immediately prior to her legendary period of study at the Bauhaus. My research is based on relatively sparse archival materials, which nevertheless enable some adjustments to be made to the apparently dependable biography of this renowned weaver, textile artist, designer, printmaker, university lecturer, and theoretician. In addition, the function of a school of arts and crafts after the First World War is examined from a sociocultural perspective.