Taking Offense | Religion, Art, and Visual Culture in Plural Configurations | ISBN 9783846763452

Taking Offense

Religion, Art, and Visual Culture in Plural Configurations

herausgegeben von Christiane Kruse, Birgit Meyer und Anne-Marie Korte
Mitwirkende
Beiträge vonChristiane Kruse
Beiträge vonNorbert M. Schmitz
Beiträge vonBirgit Meyer
Beiträge vonAnne-Marie Korte
Beiträge vonJojada Verrips
Beiträge vonNika Spalinger
Beiträge vonSimon O´Meara
Beiträge vonMonica Juneja
Beiträge vonMaruska Svasek
Beiträge vonTania Becker
Beiträge vonJürgen Wasim Frembgen
Beiträge vonAsif Jehangir
Beiträge vonChristoph Baumgartner
Herausgegeben vonChristiane Kruse
Herausgegeben vonBirgit Meyer
Herausgegeben vonAnne-Marie Korte
Buchcover Taking Offense  | EAN 9783846763452 | ISBN 3-8467-6345-4 | ISBN 978-3-8467-6345-2

Taking Offense

Religion, Art, and Visual Culture in Plural Configurations

herausgegeben von Christiane Kruse, Birgit Meyer und Anne-Marie Korte
Mitwirkende
Beiträge vonChristiane Kruse
Beiträge vonNorbert M. Schmitz
Beiträge vonBirgit Meyer
Beiträge vonAnne-Marie Korte
Beiträge vonJojada Verrips
Beiträge vonNika Spalinger
Beiträge vonSimon O´Meara
Beiträge vonMonica Juneja
Beiträge vonMaruska Svasek
Beiträge vonTania Becker
Beiträge vonJürgen Wasim Frembgen
Beiträge vonAsif Jehangir
Beiträge vonChristoph Baumgartner
Herausgegeben vonChristiane Kruse
Herausgegeben vonBirgit Meyer
Herausgegeben vonAnne-Marie Korte
What makes an image offensive? — This question is addressed in this volume. It explores tensions and debates about offensive images and performative practices in various settings in and beyond Europe.
Its basic premise is that a deeper understanding of what is at stake in these tensions and debates calls for a multidisciplinary conversation. The authors focus on images that appear to trigger strongly negative reactions; images that are perceived as insulting or offensive; those subject to taboos and restrictions; or those that are condemned as blasphemous. In light of recurrent acts of violence leveled against images and symbols in the contemporary, globally entangled world, addressing instances of “icono-clash” (Bruno Latour) from a new post-secular, global perspective has become a matter of urgency.