
»Erst seit Fichtes ›Reden an die deutsche Nation‹ lässt sich überhaupt von einer deutschen Nation reden. Diese Reden, in der DDR nie vergessen, in der BRD meist verlegen und überlegen als irrelevant in postkolonialer Zeit beiseite geschoben, liegen nun in einer neuen, vorzüglich kommentierten Ausgabe vor. Sie kommt während der nichtigen Werbekampagne: ›Du bist Deutschland‹ gerade recht. Fichte schrieb damals gegen die ›Nullität des Zeitgeistes‹ und liefert damit den besten Kommentar zu den mageren Schlagworten, die heute aufrütteln sollen. [...] In Zeiten eines entfesselten Ökonomismus, der alles nach seiner Verwertbarkeit beurteilt, der den Bürger durch den Kunden ersetzt und den Markt zum Sinnstifter und Befreier erhebt, wirken derartige Überlegungen nahezu jugendgefährdend. Gerade deswegen gehören sie in die Hand der Jungen, die von den Alten um das betrogen werden, was ihr Recht ist: nämlich ihr Recht auf freie Bildung und Bildung zur Freiheit.« Eberhard Straub, Süddeutsche Zeitung
Johann Gottlieb Fichte: Gesamtausgabe / Reihe I: Werke. Band 10: Werke 1808–1812
Gesamtausgabe der Bayerischen Akademie der Wissenschaften
von Johann Gottlieb Fichte, herausgegeben von Reinhard Lauth und weiterenIn 1964, the first volume of series I (works) was published. With the publication of volume 10, the editors have now completed the edition of Fichte's works. Volume 10 contains publications of the last five years of Fichte's life.
The famous ›Addresses to the German Nation‹ that Fichte delivered publicly in Berlin in 1807/8 succeed the ›Grundzüge des gegenwärtigen Zeitalters‹ and the ›Anweisung zum seeligen Leben‹ and thus form the last part of the trilogy which marks Fichte's change of direction towards a Philosophy of History. Following Pestalozzi, Fichte appeals for a new education of the German people in order to achieve an intellectual reformation. At the same time, this work is shaped by Fichte's intention to participate – within the bounds of his possibilities – in the course of political events. Fichte connected Germany's loss of political autonomy due to Napoleon's dominance with an imminent intellectual decline in Germany, and was therefore urged to take action. He realised his right and duty to speak out.
Additionally, this volume contains Fichte's adaptations of Petrarca and Camoenes, his elaborated final lecture of 1810 ›Wissenschaftslehre in ihrem allgemeinen Umrisse‹, the speech ›Ueber die einzig mögliche Störung der akademischen Freiheit‹ (which Fichte delivered when he took up his office as headmaster at Berlin University in 1811), as well as his two summer term lectures of 1812 ›Über die Bestimmung des Gelehrten‹. The volume is completed by 14 reviews from 1788.
The famous ›Addresses to the German Nation‹ that Fichte delivered publicly in Berlin in 1807/8 succeed the ›Grundzüge des gegenwärtigen Zeitalters‹ and the ›Anweisung zum seeligen Leben‹ and thus form the last part of the trilogy which marks Fichte's change of direction towards a Philosophy of History. Following Pestalozzi, Fichte appeals for a new education of the German people in order to achieve an intellectual reformation. At the same time, this work is shaped by Fichte's intention to participate – within the bounds of his possibilities – in the course of political events. Fichte connected Germany's loss of political autonomy due to Napoleon's dominance with an imminent intellectual decline in Germany, and was therefore urged to take action. He realised his right and duty to speak out.
Additionally, this volume contains Fichte's adaptations of Petrarca and Camoenes, his elaborated final lecture of 1810 ›Wissenschaftslehre in ihrem allgemeinen Umrisse‹, the speech ›Ueber die einzig mögliche Störung der akademischen Freiheit‹ (which Fichte delivered when he took up his office as headmaster at Berlin University in 1811), as well as his two summer term lectures of 1812 ›Über die Bestimmung des Gelehrten‹. The volume is completed by 14 reviews from 1788.