Friedensbildung | Das Hamburger interdisziplinäre Modell | ISBN 9783847102441

Friedensbildung

Das Hamburger interdisziplinäre Modell

herausgegeben von Ulrike Borchardt, Angelika Dörfler-Dierken und Hartwig Spitzer
Mitwirkende
Beiträge vonFernando Enns
Beiträge vonSven Gareis
Beiträge vonOtmar Hagemann
Beiträge vonCord Jakobeit
Beiträge vonMariska Kappmeier
Beiträge vonFiona Klasen
Beiträge vonSabine Kurtenbach
Beiträge vonDieter Lünse
Beiträge vonKatty Nöllenburg
Beiträge vonVolker Matthies
Beiträge vonSofie Olbers
Beiträge vonAlexander Redlich
Beiträge vonStefanie Woynar
Beiträge vonNils Zurawski
Beiträge vonWolfgang Schreiber
Herausgegeben vonUlrike Borchardt
Herausgegeben vonAngelika Dörfler-Dierken
Herausgegeben vonHartwig Spitzer
Buchcover Friedensbildung  | EAN 9783847102441 | ISBN 3-8471-0244-3 | ISBN 978-3-8471-0244-1

Friedensbildung

Das Hamburger interdisziplinäre Modell

herausgegeben von Ulrike Borchardt, Angelika Dörfler-Dierken und Hartwig Spitzer
Mitwirkende
Beiträge vonFernando Enns
Beiträge vonSven Gareis
Beiträge vonOtmar Hagemann
Beiträge vonCord Jakobeit
Beiträge vonMariska Kappmeier
Beiträge vonFiona Klasen
Beiträge vonSabine Kurtenbach
Beiträge vonDieter Lünse
Beiträge vonKatty Nöllenburg
Beiträge vonVolker Matthies
Beiträge vonSofie Olbers
Beiträge vonAlexander Redlich
Beiträge vonStefanie Woynar
Beiträge vonNils Zurawski
Beiträge vonWolfgang Schreiber
Herausgegeben vonUlrike Borchardt
Herausgegeben vonAngelika Dörfler-Dierken
Herausgegeben vonHartwig Spitzer
Conflict is inevitable. Violence is not. Peacebuilding is an essential element and precondition for transforming war-ridden and violent societies towards constructive ways of conflict resolution. Peacebuilding requires processes, attitudes and capabilities on the individual, societal and institutional level. This volume approaches the issues from a special perspective. It presents the essence of lectures given at University of Hamburg by experts from different academic fields – political science, psychology, theology, sociology, anthropology and the arts. The lectures aimed at enhancing the understanding of students in the areas of conflict dynamics, peace processes and preventive work based on case studies, like the German peace movement in the 1980s, the peace process in Northern Ireland, trauma rehabilitation work with former child soldiers and the concept and practice of restorative justice, to name a few. The volume thus goes beyond an understanding of peacebuilding which focusses on nation and institution building.