Oskar Kokoschka. | Expressionist, Migrant, European. A Retrospective | ISBN 9783868288995

Oskar Kokoschka.

Expressionist, Migrant, European. A Retrospective

herausgegeben von Cathérine Hug, Heike Eipeldauer und Iris Bruderer-Oswald
Mitwirkende
Herausgegeben vonCathérine Hug
Herausgegeben vonHeike Eipeldauer
Beiträge vonRegine Bonnefoit
Herausgegeben vonIris Bruderer-Oswald
Beiträge vonMartina Ciardelli
Beiträge vonBirgit Dalbajewa
Beiträge vonHeike Eipeldauer
Beiträge vonKatharina Erling
Beiträge vonCathérine Hug
Beiträge vonAglaja Kempf
Beiträge vonAlexandra Matzner
Beiträge vonRaimund Meyer
Beiträge vonBernadette Reinhold
Beiträge vonHeinz Spielmann
Beiträge vonPatrick Werkner
Buchcover Oskar Kokoschka.  | EAN 9783868288995 | ISBN 3-86828-899-6 | ISBN 978-3-86828-899-5

Oskar Kokoschka.

Expressionist, Migrant, European. A Retrospective

herausgegeben von Cathérine Hug, Heike Eipeldauer und Iris Bruderer-Oswald
Mitwirkende
Herausgegeben vonCathérine Hug
Herausgegeben vonHeike Eipeldauer
Beiträge vonRegine Bonnefoit
Herausgegeben vonIris Bruderer-Oswald
Beiträge vonMartina Ciardelli
Beiträge vonBirgit Dalbajewa
Beiträge vonHeike Eipeldauer
Beiträge vonKatharina Erling
Beiträge vonCathérine Hug
Beiträge vonAglaja Kempf
Beiträge vonAlexandra Matzner
Beiträge vonRaimund Meyer
Beiträge vonBernadette Reinhold
Beiträge vonHeinz Spielmann
Beiträge vonPatrick Werkner
Oskar Kokoschka (1886–1980) is, along with Francis Picabia and Pablo Picasso, one of a generation of artists who retained their allegiance to figurative painting after the Second World War, even as abstract art was consolidating its predominance. It is also thanks to them that non-representational painting and figurative art can now be practised side by side without partisan feuding. Artists of the present day acknowledge their debt to Kokoschka in particular.
The retrospective traces the motifs and motivations of a painter who felt at home in no fewer than five countries. It brings together 100 paintings and an equal number of works on paper, photographs and letters from all phases of his career. Two impressive triptychs, each around eight metres wide and two metres high – »The Prometheus Triptych« (1950, Courtauld Gallery, London) and »Thermopylae« (1954, University of Hamburg) – are the high point of Kokoschka’s mature oeuvre, and of this retrospective. The two works have only been shown together once before, at the Tate in 1962.